نام ها و افسوس ها

سلام..... تمام متنی که نوشته بودم پاک شد ......برای آدمی با سرعت من نوشتن دوباره ی اون متن یعنی فاجعه ......ولی مهم نیست .......من دوباره مینویسم............... یه دوستی به نام « غریبه » پیغام گذاشته بودند که : حیف برای شاملو در زمان حیاتش کاری نتونستیم بکنیم ...... آدم های بزرگ با تفکرات نو عموما در زمان حیات خودشون درک نمی شوند ......اما نسل های بعدی حرف های آن ها درک خواهد کرد ........ سهراب رفته ، نیما هم ، اخوان ثالث دیگر در بین ما نیست ، جلال نیز ، فروغ عزیز هم همین طور .....شریعتی هم....شاید سن من و شما به اینا قد نده ......ولی فراموش نکردیم احمد شاملو رو ......از یاد نبردیم مختاری ، پوینده ......هنوز به یاد داریم فروهر ها را ،گلشیری رو ، شریف رو و ............. برای اون ها هم کاری نکردیم !..... افسوس ......... « همیشه پیش از آنکه فکر کنی اتفاق می افتد » ................ و امیدوارم روزی نرسه که ما در مورد دولت آبادی ، سیمین بهبهانی ، سیمین دانشور ،شفیعی کدکنی و .....همین حسرت ها رو به دل داشته باشیم ............ اما کتاب امروز اسمش هست « آوای جهیدن غوک » .....مجموعه ای از شعر های ژاپنی، که خانم « زویا پیرزاد » اون رو ترجمه کردند...... ما از ایشون این سال ها کتاب « چراغ ها را من خاموش می کنم » رو خوندیم .....که جوایز خیلی زیادی هم برنده شده .......که از نظر من واقعا شایستگیش رو داشته ...... و اما در مورد کتاب ........ این کتاب مجموعه ای از شعر های ژاپنی است ..... هم « هایکو » داره ....هم « سن ریو » و هم « تانکا »...... اگر من بخوام برای شما هایکو رو تعریف کنم می گم توصیف یک لحظه .....یک حس......یک آن ........همین ..... اما تعریف قانونمند این قالب های شعری.........« هایکو » شعری است ۱۷ هجایی که در ۳ خط و به ترتیب ۵-۷-۵ هجا نوشته می شه ....« سن ریو » هم دقیقا عین هایکوست اما محدودیت های مضمونی هایکو رو نداره ......اما « تانکا »شعری است ۳۱ هجایی ....که در ۵ خط و به ترتیب ۷-۷-۵-۷-۵ هجا می نویسند ....... « شاملو» هم کتابی داره که ترجمه «هایکو » ست ....ولی زیاد روان نیست ......البته چون شعرهای ژاپنی که ما می خونیم یک بار به انگلیسی و بعد به فارسی ترجمه شده اند ....... تفاوت های موجود تا حدی طبیعی به نظر می رسه ........ تصمیم گرفتم از این به بعد هر بار که به روز کردم یه هایکو هم براتون بنویسم ..........امیدوارم ............... اما هایکو امروز...............« چه سعادتی است دانستن اینکه وقتی برف می بارد تن پرندگان هنوز گرم است » ..................واقعا سعادت بزرگیست .........به معمای دیروز فکر کردید ؟ ....................خیلی آسونه ها ................. من منتظر نظراتتون هستم ............ساعات خوبی داشته باشید ...........
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد